Jag möter HTLI:s butiksansvarige Anna-Lena Gustavsson och Omtankens arbetsledare Anders Trolin i HTLI Secondhandbutik på Granebovägen 3 i Hudiksvall, en mulen februaridag. De har tagit en paus i arbetet, för att ge sin bild av året som varit för HTLI Secondhandbutik och Omtanken, som utför hushållsnära tjänster.Det är inte alltid man ha tid att sitta ner och ta det lugnt när man går i Anna-Lena och Anders skor. Anders, som brukar ha en stegräknare på sig, kommer dagligen upp i ett antal steg som är långt över en medelsvensson-nivå.
Allt mer uppdrag till Omtanken
Det är ett intensivt, aktivt och varierande jobb Anders har. Så även coronaåret 2020. – Det var i och för sig en liten nedgång med uppdrag i början av corona-pandemin, men sen har det bara ökat på hela året, konstaterar Anders, som leder arbetet av de fem fastanställda, och 2-3 timpersonal som arbetar för HTLI-anknutna företaget Omtanken. – Vi har ett bra samarbete med flera mäklare, vilket gör att vi ofta får komma in och tömma och städa upp lägenheter, en tjänst vi kallar ”All inclusive”. Tjänsten är väldigt bekväm för beställaren, då den innebär att kunden bara kan ta med sig det den vill ha och sedan lämna resten till oss. Något som har blivit väldigt populärt och som även gör att vi får in möbler och saker till butiken. Till en början av pandemin var det många äldre som till en början backade från veckostädningen, något som ändrat sig med tiden. – Vi har sett att allt fler kommer åter även inom veckostädningen, kontaterar Anders.
Tufft år för butiken
För Hjälp Till Livs Secondhandbutik har året varit desto mer utmanande.
– Vi har märkt en radikal minskning av kunder, och även haft åtskilligt färre volontärer. Bristen på volontärer har verkligen känts av och vi har gjort vad vi kunnat för att försöka lösa det hela så gott det går. Vi hoppas dock att både kundunderlag och antalet volontärer kommer att öka under våren, allt eftersom fler vaccinerat sig, säger Anna-Lena.
Det är en prövning för en butik att gå igenom en pandemi som denna.
– Vi är ändå glada att vi, trots den knepiga situationen, har lyckats ta oss igenom det här eldsprovet, säger hon och vill även lyfta fram att hon är tacksam för att kunderna varit förstående för situationen och även försiktiga i hur de rör sig i butiken.
Stora och rymliga lokaler
– Faktum är att, eftersom vi har så stora ytor, är det inget större riskmoment att komma hit, bara man själv är klok i hur man rör sig. Vi har hela 500 kvadratmeter i butiken och får ta upp till 30 personer i taget, vilket det sällan är. Vill man vara på riktigt säkra sidan ska man komma hit på förmiddagarna, då det är allra lugnast, hälsar Anna-Lena läsarna.
Något som fungerat som vanligt, och faktiskt utöver det vanliga, är inlämningarna av prylar.
– Det märks att många städat i sina förråd i år. Vi har fått in mycket varor till butiken – vilket vi är jätte-tacksamma för, understryker Anna-Lena och berättar en viss del även skickats iväg i form av hjälpsändningar till behövande.
– Det har varit ett tufft år för butiken, men vi ser ändå hoppfullt på framtiden, sammanfattar Anna-Lena, samtidigt som hon skickar med en hälsning till läsare som känner för verksamheten: – Vi saknar verkligen våra pensionärer som inte kunnat vara volontärer i år, men hoppas både på att de snart ska kunna komma tillbaka, men även att vi får både fler och yngre förmågor, som kan ställa upp och göra en insats!
Text och Bild: Berith Nilsson